به وبلاگ پیمان پویا خوش آمديد

عضويت در وبلاگ
منوي اصلي
صفحه نخست
پست الکترونيک
آرشيو مطالب
فهرست مطالب وبلاگ
پروفایل
موضوعات
تئوری و تکنولوژی ساخت ادوات نیمه هادی
مباحث ویژه در الکترونیک
طراحی مدارهای فرکانس بالا
طراحی مدار مجتمع خطی
طراحی مدارهای VLSI
الکترونیک
مخابرات
قدرت
کنترل
روش تحقیق
زبان انگلیسی
اعلام نمرات
دانلود کتاب
اضافات

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 296
بازدید کل : 89589
تعداد مطالب : 126
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 3

آخرین مطالب
طراح قالب

Template By: NazTarin.Com

تبلیغات

انقلابی در انرژی پاک؛ سلول های خورشیدی پلاستیکی و منعطف

 

solar cells

محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی USC سلول های مایع خورشیدی را ابداع کردند که قابلیت چاپ بر روی هر سطحی را دارا می باشد.

به گزارش سرویس روابط عمومی پایگاه خبری فن آوری اطلاعات ایران Solar Power، این سلول های خورشیدی ارزان و از جنس نانوکریستال ثابت که اندازه آنها فقط حدود چهار نانومتر است توسط دانشمندان دانشگاه USC ابداع شده است.

این سلولهای بسیار کوچک که بیش از ۲۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ آنها بر روی یک سوزن جای می گیرد به صورت جوهر مایعی هستند که می توانند بر روی هر سطح تمیزی قرار گیرند و همچنین قابلیت شناور شدن در یک محلول مایع را نیز دارا می باشند.

بروچی Brutchy از پروفسورهای شیمی دانشگاه USC به همراه دیوید اچ.وبر David H.Weber از دیگر اساتید و محققین این دانشگاه در پروژه ای موفق به تهیه ترکیبی از سلنید کادمیوم برای پوشاندن این نانوکریستال ها نمودند.

این پوشش به نانوکریستال های خورشیدی مایع کمک می کند تا ضمن اینکه رسانای بهتری برای تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریسیته باشند مانع از چسبیدن آنها به یکدیگر می شود. این فناوری جدید امکان تهیه سلولهای خورشیدی را از این پس به جای شیشه از پلاستیکی که ذوب نمی شود، را فراهم می آورد و این در نهایت به توسعه پنل های خورشیدی انعطاف پذیری می انجامد که در هر جایی قابل تنظیم و کاربردی هستند.

[+] نوشته شده توسط پیمان پویا در جمعه 14 مهر 1391برچسب:, در ساعت 3:2 | |
مسواک خورشیدی

 محققان ژاپنی برای نخستین بار یک مسواک خورشیدی ساخته اند که نیازی به استفاده از خمیر دندان ندارد.

به گزارش «شبکه خبر دانشجو»، محققان دانشگاه ساسکاتچوان ژاپن یک مسواک خورشیدی ساخته اند که دندان ها را با ایجاد یک عکس العمل شیمیایی – خورشیدی در دهان، ‌تمیز می کند و دیگر نیازی به استفاده از خمیر دندان نیست.
این مسواک خورشید به نام j3x-soladey دارای یک پنل خورشیدی است که الکترون ها را از طریق یک سیم هادی به قسمت نوک برس های مسواک انتقال داده و در آنجا این الکترون ها به اسید موجود در بزاق دهان واکنش نشان می دهد.
در مرحله بعد یک عکس العمل شیمایی در دهان ایجاد می شود که پلاک های دندانی را شکسته و باکتری ها را از بین می برد.
این مسواک جدید بسیار کم مصرف است و با همان میزان انرژی خورشیدی مورد نیاز برای ماشین حساب های خورشیدی، کار می کند که در آن فوتون های نوری جایگزین خمیر دندان شده اند.
سرپرست این تیم تحقیقاتی گفت: اعضای این تیم هم اکنون در حال آزمایش عملکرد این مسواک بر جلوگیری از وقوع بیماری های دهان و دندان هستند و امیدوارند که این مسواک به طور کامل سلول های باکتریایی را نابود کند.
قرار است این مسواک بر روی 120 نوجوان داوطلب آزمایش شود تا عملکرد و مزایا و معایب آن با مسواک های معمولی مقایسه شود.نتایج این یافته ماه گذشته در کنفرانس جهانی سالانه دهان و دندان در شهر دبی ارائه و جایزه نخست از بین 170 محصول جدید دندانی ارائه شده را به خود اختصاص داد.

[+] نوشته شده توسط پیمان پویا در جمعه 14 مهر 1391برچسب:, در ساعت 2:22 | |
افزایش بازده سلول های خورشیدی با اکسیتون ها

 


حتی سلول های خورشیدی با بازده بالا، انرژی زیادی را توسط گرما از دست می دهند. ولی ذره های شبیه به الکترون، در مرکز اتم ها با ساتع کردن فوتون می توانند انرژی تولید کنند و مشکل از دست دادن انرژی توسط گرما را حل می کنند.
وقتی فوتون ها یا نور وارد سلول های خورشیدی می شوند، آن ها می توانند چیزی شبیه به ذره را تولید کنند (quasipartivcles) که آن ها را با نام اکسیتون (exciton) می شناسند. درواقع اکسیتون حاصل ترکیب یک الکترون و یک حفره ی الکترون می باشد. و اما ممکن است بپرسید حفره ی الکترون چیست؟ می توان گفت چیزی است دقیقا متضاد الکترون ولی نه زد-الکترون که با آن مخالفت کند. حفره ی الکترون نه ماده است، نه ضد ماده است، اصلا بذارید بگویم هیچ چیز نیست و خیالتان را راحت کنم! در واقع جایی است که الکترون باید در آن جا باشد ولی نیست! شاید این موضوع چندان از نظر شما مهم نباشد ولی این امکان وجود دارد که الکترون و حفره ی الکترون یکدیگر را جذب کنند و یک اکسیتون تولید کنند و وقتی چنین اتفاقی در سلول خورشیدی بیفتد، هدر رفتن انرژی توسط گرما جبران خواهد شد ولی به چه شکل؟
حقه ای که برای جلوگیری از این هدر رفتن به کار می رود، اینگونه است که خیلی از الکترون ها قبل از این که از دست بروند، گیر انداخته می شوند و پس از آن می توانند تبدیل به یک جریان شوند و برق را برای ما تولید کنند.
اکنون محققان در دانشگاه Wyoming و ایالت کلرادو برنامه ریزی کرده اند که این تحقیقات را به طور کامل عملی کنند. آن ها سولفید های سرب جذب کننده ی نور را با الکترودهای تیتانیوم دی اکسید در مجاورت یکدیگر قرار دادند و کشف کردند که چیزی که این سیستم تولید می کند، اکسیتون می باشد و آن ها توانستند قبل از اینکه ذرات شروع به شکسته شدن کنند، اکسیتون های زیادی را از یک فوتونِ تنها جمع آوری کنند .
این آزمایش به سلول های خورشیدی این شانس را می دهد که به روش مشابه بتوانند اکسیتون ها را گیر بیاندازد. از آنجا که سلول ها همراه با الکترودهای اختصاصی هستند ، می توانند این شبه ذرات (quasiparticle ) را قبل از اینکهتفکیک شوند گیر بیاندازند و این به این معنی است که می توان از آن ها به عنوان انرژی استفاده کرد.
این می تواند بازده سلول های خورشیدی را بالا ببرد، بدون اینکه حتی در تکنولوژی اولیه ی گیر انداختن فوتون، تحول عظیمی به وجود آورده باشیم.

[+] نوشته شده توسط پیمان پویا در جمعه 14 مهر 1391برچسب:, در ساعت 2:22 | |
روستایی در ایتالیا که به طور کامل از انرژی های تجدید پذیر استفاده می کند



تجهیزات انرژی های تجدید پذیر، فقط مخصوص استفاده برای مساحت های بزرگ نیستند، از آن ها برای روستاهای کوچک نیز می توان استفاده کرد! برای مثال به روستای Tocco بنگرید! روستایی با ۲۷۰۰نفر جمعیت در ایتالیا که با کمک توربین های بادی، حتی ۳۰% بیشتر از آنچه که نیاز دارد، برق تولید می کند!
این روستا به طور کلی از دستاورد های خودش استفاده می کند و سال گذشته ۲۰۰،۰۰۰دلار با کمک توربین های خود بدست آورد که باعث شد از پس هزینه ی مالیات ها و دور ریختن زباله ها به راحتی بر بیاید. این روستا همچنین به قدری پول دارد که می تواند بودجه ی تمیز کاری خیابان هایش را سه برابر کند، و همچنین مدارس خود را در مقابل زلزله مقاوم سازی کند.
موفقیت توربین ها در روستا، باعث شده که اهالی آن، تمامی کارهای مربوط به انرژی های تجدید پذیر، همچون تعمیرات را خودشان انجام دهند.
قابل ذکر است که قبرستان این روستا در سقف های خود از سلول های خورشیدی برای تولید برق استفاده می کند که باعث شده سالانه ۲۰۰۰ دلار ذخیره مالی داشته باشد و همچنین استفاده از سلول های خورشیدی در این روستا به سرعت در حال رشد است.
ولی درحالی که Tocco بهترین نمونه ی یک شهر کوچک است، ایتالیا فقط ۷%انرژی خود را از انرژی های تجدید پذیر بدست می آورد.

[+] نوشته شده توسط پیمان پویا در جمعه 14 مهر 1391برچسب:, در ساعت 2:18 | |
شهر خورشیدی شناور

 

عکس زیبا و با کیفیت از شهر شناور - طراحی مدرن و زیبای آن واقعا دلفریب است، گنجایش این شهر شناور 50,000 خانه می‌باشد که شهری است برای سال 2100، انرژی این شهر از طریق انرژی خورشیدی تامین می‌شود و شهری سبز است و سوخت‌ها در آن جایی ندارند. 

این شهر قرار است در دبی ساخته شود.

 

 

 

ادامه مطلب
[+] نوشته شده توسط پیمان پویا در جمعه 14 مهر 1391برچسب:, در ساعت 1:55 | |

درباره وبلاگ

این وبلاگ صرفأ جهت ایجاد یک فضای مفرح علمی برای آن دسته از عزیزانی که تمایل به ارتقاء سطح معلومات خود در رشته مهندسی برق را دارند، ایجاد شده است.
آرشيو
تير 1402
شهريور 1396
تير 1395
فروردين 1394
مهر 1393
خرداد 1393
ارديبهشت 1393
فروردين 1393
اسفند 1392
بهمن 1392
دی 1392
آذر 1392
آبان 1392
مهر 1392
تير 1392
خرداد 1392
ارديبهشت 1392
اسفند 1391
بهمن 1391
آذر 1391
آبان 1391
مهر 1391
شهريور 1391
مرداد 1391
تير 1391
خرداد 1391
ارديبهشت 1391
دی 1390
تير 1390
خرداد 1390
آمار
روز بخير كاربر مهمان!
آمار بازديدها:
افراد آنلاين:
تعداد بازديدها:

مدير سایت :
پیمان پویا
لينكستان
انجمن مهندسی برق و الکترونیک
مرجع تخصصی برق و کامپیوتر
ایران الکترونیک
باشگاه مهندسین ایرانی
شعر و ادبیات
ALL SARA
مرجع مهندسی برق
علم و فناوری روز دنیا
وبلاگ برق دانشگاه خلیج
بانک مقالات مهندسی
وبلاگ مهندس محسنی فرد
وبلاگ اختصاصی برق بوشهر
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ اختصاصی پیمان پویا و آدرس peymanpouya.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

وبلاگ دهی LoxBlog.Com


لينكدوني

مرجع دیتا شیت
مشتقگیری آنلاین
انتگرال گیری آنلاین
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون

آرشيو پيوندهاي روزانه


CopyRight| 2009 , peymanpouya.LoxBlog.com , All Rights Reserved
Powered By Blogfa | Template By: LoxBlog.Com